English
a. Definition
Customer
Satisfaction Index (CSI)
used to know the degree of
satisfaction costumer to the products and services. It is based on how
important and satisfied the attributes of the products and services whose
explaining the products and services comprehensively. Costumers satisfaction
measured by comparing between performance of the product with the needs of the costumer
about the quality of the products or service. The quality of the product or
services can be measured by some indicators where are the costumers
satisfaction index arranged.
Index of Costumers satisfaction measured by Likert scale in 5 categories 0=Not Answer;
1=Very Not Satisfied; 2=Not Satisfied; 3=Netral; 4=Satisfed; 5=Very Satisfied.
Index
of customers importance measured by
Likert scale in 5 categories 0=Not Answer; 1=Very Not Important; 2=Not
Important; 3=Netral; 4=Important; 5=Very Important.
The
scale interval of customer satisfaction index from the survey measurement:
1,00
– 1,99 = Very not satisfy
2,00
– 2,99 = Not satisfy
3,00
– 3,99 = Satisfy
4,00
– 5,00 = Very satisfy
b. Example of question
The
question based on how satisfy/important of customer index indicators where are
derived from some important factors whose influence the performance of product and service.
Example of the question:
c. Calculation
Costumers
Satisfaction Index calculated from average weighted from each survey
indicators. If each of attributes has the same weight then the weight for each
attributes is 1. To define the average
of weight, formulated as below:
Average of weighted value (Ci) = Total of weight
Total of indicator
Formula to calculate the CSI per respondent as follow:
Notes:
i = Survey indicator number-i
n = total of survey indicator
Ci = weight of indicator number-i
Xi = core of indicator number-i
Formula to calculate the CSI of overall respondent as follow:
Keterangan
:
i = Survey indicator number-i
j
= Respondent number - j
k
= total of sample/respondent
n =
total of survey indicator
Ci
= weight of indicator number-i
Xi = score of indicator number-i
Intermezzo:The Slovin formula used to know how many sample/respondent that we get on the survey are:
Notes:
n
= total of sample
N
= total of population
d
= degree of freedom or Margin of error (5%)
Another formula to calculate Customer Satisfaction Index:
Sum of mean score from importance
column (I), so we have Y, and then multiple of I X P we have S, sum of S we get
T. From that calculation determine
Customer Satisfaction Index.
Formula of CSI:
Number 5 is a maximum number from measurement Likert scale. Maximum number CSI is 100%. IF CSI number less than 50% indicates the performance of service is less good and need the improvement. If number of CSI more than 80% it is indicate customer satisfied to the performance of services.
Indonesia
a. Pengertian
Customer
Satisfaction Indeks (CSI) atau Indeks Kepuasan Pengguna (IKP) digunakan untuk
mengetahui tingkat kepuasan pengguna secara menyeluruh dengan memperhatikan
tingkat kepentingan dari atribut-atribut produk atau jasa. Tingkat kepuasan
pengguna dinilai dengan cara membandingkan antara kinerja (performance) yang
dirasakan pelanggan dengan harapan mereka terhadap kualitas layanan jasa atau
produk. Kualitas suatu produk atau jasa dapat diukur dengan beberapa indikator
penyusun indeks kepuasan terhadap produk atau jasa.
Ukuran
tingkat kepuasan pelanggan dihitung dengan menggunakan skala likert. Ukuran
dinyatakan dalam skala 0 s.d. 5 yang berarti 0 = Tidak Tahu; 1 = Sangat Tidak
Puas; 2= Tidak Puas; 3 = Biasa Saja; 4 = Puas; 5 = Sangat Puas.
Ukuran
tingkat kepentingan pelanggan dihitung dengan menggunakan skala likert. Ukuran
dinyatakan dalam skala 1 s.d. 5 yang berarti 1 = Sangat Tidak Penting; 2= Tidak
Penting; 3 = Biasa Saja; 4 = Penting; 5 = Sangat Penting.
Interval
skala pengukuran hasil survey yang diperoleh sebagai berikut:
1,00
– 1,99 = Sangat tidak puas
2,00
– 2,99 = Tidak puas
3,00
– 3,99 = Memuaskan
4,00
– 5,00 = Sangat memuaskan
b.
Jenis pertanyaan
Pertanyaan
terbentuk dari beberapa indikator indeks kepuasan pengguna yang diterjemahkan
kedalam butir-butir pertanyaan dalam kuesioner yang akan diajukan kepada
responden.
Contoh pertanyaan:
c.
Perhitungan
Indeks
kepuasan pengguna dihitung dengan menggunakan “nilai rata-rata tertimbang”
masing-masing indikator survey. Jika setiap atribut memiliki bobot yang sama,
maka bobot untuk masing-masing atribut adalah 1. Untuk menentukkan bobot nilai
rata-rata tertimbang dirumuskan sebagai berikut:
Bobot
nilai rata-rata tertimbang (Ci) = Jumlah Bobot
Jumlah Indikator
Rumus
untuk menghitung CSI per responden sebagai berikut:
Keterangan:
i = Indikator Survei ke-i
n = Jumlah
Indikator Survei
Ci = Bobot Indikator
ke-i
Xi = Skor Indikator ke-i
Rumus
untuk menghitung CSI keseluruhan sebagai berikut:
Keterangan
:
i = Indikator Survei ke-i
j
= Responden ke – j
k
= Jumlah sampel
n =
Jumlah Indikator Survei
Ci
= Bobot Indikator ke-i
Xi =
Skor Indikator ke-i
Intermezzo:Besarnya sampel didapatkan dengan menggunakan rumus Slovin sebagai berikut:
Keterangan :n = jumlah sampelN = jumlah populasid = derajat kesalahan atau Margin of Error (derajat kesalahan diambil sebesar 5% dengan tingkat kepercayaan 95%)
Rumus lain untuk menentukan Customer Satisfaction Index:
Nilai
rata-rata pada kolom kepentingan (I) dijumlahkan sehingga diperoleh Y dan juga
hasil kali I dengan P pada kolom skor (S) dijumlahkan dan diperoleh T.
Rumus IKP/CSI:
Nilai
5 merupakan nilai maksimum yang digunakan pada skala pengukuran. Nilai maksimum
IKP adalah 100%. Nilai IKP 50% atau lebih rendah menandakan kinerja pelayanan
yang kurang baik. Nilai IKP 80% atau lebih tinggi mengindikasikan pengguna
merasa puas terhadap kinerja pelayanan.
3 Komentar untuk : Customer Satisfaction Index
kalau boleh tau ini sumbernya dari mana ya min? trims... :))
apa bedanya bobot dengan skor?